L'Alternativa Activitats
Elles tallen: Taula rodona. Quatre camins
Elles tallen. Sí, però què tallen? El bacallà? Les pel·lícules? El poder? I si, en lloc de tallar, cusen? I si són elles les que ens estalvien les ferides de la vida i fan les cicatrius més suportables? Núria Esquerra, Teresa Font, Julia Juániz i Nelly Quettier, quatre muntadores en actiu, parlaran de l’evolució del seu ofici. Més de cent anys fent cinema: d’“empalmadores” a “creadores”, passant per servidores o “dones de confiança” —sovint eren homes— dels movie moguls. Aquesta taula rodona compta amb la col·laboració de la Filmoteca de Catalunya i tindrà lloc a la Sala Laya de la Filmoteca, amb entrada gratuïta.
L’activitat complementa la secció paral·lela Elles tallen.
En la ciudad de Sylvia (J.L. Guerín) es projecta el 14 de novembre a l’Auditori del CCCB.
Beau Travail (Claire Denis) es projecta el 15 de novembre a la Filmoteca de Catalunya.
Núria Esquerra
Fa divuit anys que es dedica al muntatge de pel·lícules, tant de ficció com documentals, i ha treballat amb directors com José Luis Guerín (En construcción, En la ciudad de Sylvia), Joaquim Jordà (Más allá del espejo), Ricardo Iscar (Tierra negra) i Lluís Miñarro (Stella cadente), entre d’altres. Una feina que ha compaginat amb la programació de documentals a Xcèntric (CCCB), amb la docència del muntatge, tant teòric com pràctic, a l’escola de cinema Bande à Part, l’UPF i l’ECAM i amb la producció de projectes del cineasta José Luis Guerín.
Teresa Font
Va estudiar a la Universitat de Barcelona i va començar a treballar al cinema el 1976, com a ajudant de muntatge. Els seus primes llargmetratges són Nemo, de Jesús Garay (1979), i el documental Numax presenta..., de Joaquim Jordà (1980). El 1982 va fer el muntatge d’Asesinato en el Comité Central, de Vicente Aranda, i a partir d’aleshores va treballar en totes les pel·lícules d’aquest director: Tiempo de silencio, Amantes i Juana la Loca, entre d’altres. També va col·laborar de manera habitual amb realitzadors com Imanol Uribe i Álex de la Iglesia, per a qui va muntar El día de la bestia, Muertos de risa i Perdita durango. El seu darrer treball és el muntatge de The Man Who Killed Don Quixote, de Terry Gilliam.
Julia Juániz
Muntadora, realitzadora i videoartista, va abandonar els seus estudis de Medicina a la Universitat de Saragossa per dedicar-se al cinema. Treballa com a muntadora des de 1990 i ha intervingut en més de 60 pel·lícules, de directors com Basilio Martín Patino, Víctor Erice, Carlos Saura i Daniel Calparsoro, entre d’altres. Ha dirigit i escrit curtmetratges i és professora de muntatge i anàlisi de guions. Ha estat nominada dues vegades als Premis Goya i el 2004 va obtenir el Premi del Círculo de Críticos Cinematográficos de España per El cielo gira, de Mercedes Álvarez. El 2017 va rebre el Premi Zinemira per la seva trajectòria i contribució al cinema basc.
Nelly Quettier
Va iniciar la seva llarga trajectòria als anys setanta, quan va aprendre l’ofici del muntatge fent documentals per a la televisió francesa. El 1986 va muntar l’òpera prima de Léos Carax, Mauvais sang, i des d’aleshores ha estat la muntadora de tots els films d’aquest director. També és la principal muntadora de Claire Denis (J’ai pas sommeil, Beau Travail i Vendredi soir, entre d’altres) des del 1994. En els darrers anys ha treballat amb altres cineastes europeus imprescindibles, como ara Barbet Schroeder, Ursula Meier i Marc Recha, combinant treballs de ficció i de no-ficció. El seu últim títol, Lazzaro felice, d’Alice Rohrwacher, es va estrenar a l’edició de 2018 del Festival de Cannes. Entre altres reconeixements per la seva feina, va rebre el Prix du cinéma européen du meilleur montage per Les Amants du Pont-Neuf, de Léos Carax, i va estar nominada a un César per Holy Motors, del mateix realitzador.
INFORMACIÓ
- Dijous 15 de novembre, 18.30 h
- Sala Laya, Filmoteca de Catalunya
- Entrada gratuïta
- Aforament limitat