Cinema-assaig
A partir dels anys cinquanta, el camp del cinema sobre art i el del cinema-assaig comencen a encreuar-se per donar origen a pel·lÃcules úniques, en què la mirada personal conflueix amb els recursos del llenguatge cinematogrà fic per explorar les arts. És llavors que algunes lÃnies obertes per la filmació de les arts dècades enrere ?la dramatització de la pintura, l’anà lisi crÃtica o el tableau vivant? es van transfigurant a la llum d’autors i autores com ara André Delvaux, Claudio Pazienza o Agnès Varda.
Aquest programa selecciona moments decisius de la trobada entre el cinema-assaig i les arts, distribuïts en quatre apartats: l’assaig crÃtic, l’assaig poètic, el retrat assagÃstic i una darrera sessió dedicada a la revisió del retrat pintat i filmat, des de la reveladora mirada feminista d’Agnès Varda, que obliga a repensar tot l’anterior.
Cicle organitzat pel Museo Nacional Centro de Arte Reina SofÃa i comissariat per Guillermo G. Peydró.
Les sessions tindran lloc al MACBA.
El cicle acompanya el seminari El cinema sobre art, impartit per Guillermo G. Peydró, i la presentació del seu llibre El cine sobre arte. De la dramatización de la pintura al cine-ensayo (Shangrila, 2019).
En relació amb aquest cicle, la Filmoteca de Catalunya va presentar el 6 d'octubre de 2020 la sessió El cinema sobre art després d’Auschwitz. La filmació personal, poètica i polÃtica, amb Guillermo G. Peydró, en el marc del programa Per Amor a les Arts.